Door Marco Schuurman, zaterdag 11 september 2010 11:23
Steeds meer fabrikanten nemen ook 3D televisies op in hun assortiment en dus is ook het aanbod van dergelijke televisies steeds groter. Dit heeft geresulteerd in een sterke vraag naar deze toestellen volgens diverse elektronicazaken. De vraag is op dit moment zo sterk dat elektronicaketen It's hun winkels hebben omgebouwd om de verkoop van deze televisies extra te stimuleren. Ook Mediamarkt en BCC merken de stijgende vraag naar deze televisies.
Ondanks dat verkoopaantallen momenteel niet bekend worden gemaakt merkt It's wel op dat de consument steeds meer specifiek vraagt naar 3D televisies. Waar een verkoper bij een LED televisie nog werkelijk de klant moest ompraten is dit bij een 3D televisie totaal niet het geval. Ook de verschillende websites die in beheer zijn van It's lijken ook deze trend voort te zetten. Zo worden 3D televisies op de verschillende websites momenteel 3 maal zo vaak bezocht als een reguliere LCD televisie.
De verkoop van deze televisies zal in de komende maanden nog verder gaan stijgen, aldus It's. Momenteel zijn de 3D televisies enkel in grote maten te verkrijgen, maar aankomende maanden zullen ook kleinere modellen op de markt komen met een zachter prijskaartje. Daarnaast wordt de verkoop nogmaals extra ondersteunt doordat Net5 binnenkort gaat experimenteren met 3D uitzendingen.
Bij Ben van Dijk is momenteel de verkoop van 3D televisies de overhand aan het nemen. Zo is in de verkoop te zien dat ruim 84% van de Samsung LED televisies een 3D televisie is. Ook Ben van Dijk sluit zich aan bij de opmerking van It's dat het aanbod enkel de vraag zal laten stijgen. Bij Electro World daarentegen is de verkoop van deze televisies pas begonnen. Electro World merkt wel op dat ze loyale klanten hebben die zeker niet tot de jongste generatie meer behoort. Het verkopen van een dergelijke televisie wordt dan al een stuk lastiger. Daarnaast ervaren veel mensen de aparte aanschaf van een 3D bril nog als een drempel om een dergelijke televisie aan te schaffen.
De laatste opmerking van Electro World wordt ook bevestigd vanuit een onderzoek. Uit een onderzoek is namelijk gebleken dat mensen minder snel overgaan tot de aankoop van een 3D televisie zodra de 3D bril nog apart aangekocht moet worden. Na het proberen van een dergelijke 3D bril zou slechts 12% nog werkelijk een 3D televisie willen kopen. Volgens de respondenten zit de bril vaak niet lekker en is het ook lastig om tijdens het kijken van 3D uitzendingen om even iets anders te doen.
Zodra er verkoopcijfers zijn van 3D televisies zullen wij jullie uiteraard direct op de hoogte stellen. Gezien de eerste reacties van de verschillende elektronicaketens beloven de cijfers veel goeds.