Door Marco Schuurman, zaterdag 5 juni 2010 11:00
Het onderzoeksbureau Gfk verwacht dat vlak voor het WK er 75.000 extra televisies worden verkocht. Volgens dit onderzoeksbureau zijn dit wel meer televisies dan het EK 2 jaar geleden, maar de omzet valt 30% terug. De hoogste verkoopcijfers zullen aankomende week worden behaald voorspelt Gfk. Dit is dan vlak voor de belangrijke data's waarop Nederland moet gaan spelen.
De extra omzet wordt begroot op 41 miljoen euro. In 2008, toen 70.000 televisies van eigenaar wisselde, was de omzet ruim 60 miljoen euro. Dit grote verschil is makkelijk te verklaren. In 2008 waren de LCD televisies nog behoorlijk duur in vergelijking tot de prijsstelling die we nu kennen. Hierdoor werd per verkochte TV een hogere omzet behaald. De verwachting voor dit jaar is dat er ruim 2 miljoen exemplaren in totaal verkocht gaan worden. Het is onbekend of op de langere termijn deze 75.000 extra toestellen ook werkelijk meer opleveren. Vaak worden televisies vlak voor grote evenementen aangeschaft omdat er toch al deels voor gespaard was en nu de gelegenheid aanbreekt om een dergelijke aankoop te kunnen doen. De aanschaf wordt dus min of meer vervroegd.
Naast de extra verkoopcijfers in de televisies merkt Gfk ook op dat de thuistaps het erg goed doen. Hier verwacht Gfk 10.000 taps extra in de omzet. Het WK 2010 is een werkelijk hype en Nederland is dan ook helemaal in de ban van ons elftal. Het is dan zeker ook niet ondenkbaar dat er meer televisies verkocht gaan worden. Momenteel zijn de eerste ketens al hun WK acties kenbaar aan het maken en wij verwachten dan ook aankomende week een stormvloed aan aanbiedingen te krijgen. Ieder verkooppunt wil natuurlijk een graantje meepikken van deze extra omzet. Voor diegene die dus op zoek zijn naar een nieuwe televisie, wacht deze week rustig de folders af. Er zit vast wel een leuke aanbieding tussen!