Door Marco Schuurman, maandag 29 maart 2010 14:59
In kort geding die KPN en Tele2 hebben aangespannen tegen kabelaar UPC heeft het Hof van Amsterdam besloten dat UPC verplicht is om de totaalprijzen in reclame-uitingen goed naar buiten moet brengen.
KPN en Tele2 stelde dat UPC zich schuldig maakte aan misleiding doordat de verplichte extra kosten voor het radio- en tv-signaal niet duidelijk werden gecommuniceerd. In sommige reclames vergeleek UPC vaak de pakketten van KPN en Tele2 en hun eigen pakketten. Door de verborgen kosten leek het vaak alsof UPC goedkoper was, en de meerprijs voor het verplichte pakket was enkel in kleine lettertjes te lezen.
KPN, die onafhankelijk van Tele2, naar de rechter stapte eiste dat UPC de reclamecampagnes zou aanpassen en een rectificatie zou plaatsen. De rechter oordeelde echter dat UPC in de toekomst de totaalprijs beter moet gaan communiceren, maar de rechter wees de eis van rectificatie af. De campagnes van UPC zijn volgens de rechter veel te lang geleden al gepubliceerd.
UPC is in beide zaken ongelijk gesteld door de rechter en moet vanaf heden direct de totaalprijs transparant gaan communiceren. De kosten voor het kabelpakket moeten volgens de rechter in de prijs van het pakket worden opgenomen, of op zijn minst op gelijke hoogte met de pakketprijs te vermelden. Hierbij is ook een dwangsom van 25.000 euro per dag opgelegd zolang UPC met deze reclame-uitingen door gaat.
UPC lijkt inmiddels al gehoor te hebben gegeven aan dit vonnis en heeft de website aangepast aan de eisen. De prijzen komen nu beter en helderder naar voren. UPC reageert kort dat tot voor kort een disclaimer feitelijk voldoende was en dit ook werd geaccepteerd door de Consumentenautoriteit. UPC laat in het midden of het eventueel nog verder gaat procederen. Tele2 laat op zijn beurt weten dat de consumenten in deze zaak de grote winnaars zijn, omdat de consument nu een duidelijk beeld heeft van de maandelijkse kosten.