Door Marvin Grouw, maandag 14 september 2015 10:30
In het tweede kwartaal van 2015 is het aantal verkochte televisies wereldwijd met 8% gedaald, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dit is de grootste krimp sinds 2009, toen de tv-markt werd getroffen door de crisis. Uit een onderzoek van IHS blijkt dat er in totaal 48 miljoen televisies zijn verscheept.
Volgens het onderzoeksbureau is de grootste reden voor de daling in verkochte televisies de duurder wordende munten ten opzichte van de dollar. Hierdoor zijn de consumentenprijzen in veel landen dit jaar gestegen.
Een andere mogelijke reden is het ontbreken van een voetbal eindtoernooi dit jaar. Een WK of EK voetbal zorgt vaak voor een grote stijging in het aantal verkochte televisies. De daling van 2015 valt dus ook te verklaren door het gebrek aan een groot sportevenement dit jaar.
De krimp van de tv-markt was vooral merkbaar in landen in Latijns-Amerika, Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten. Ook in Japan en West-Europa was sprake van een daling van de televisie verkoop, maar dit was in minder mate.
Toch waren er ook landen waar wel meer tv's zijn verkocht ten opzichte van een jaar geleden. Zo was er sprake van een groei in Noord-Amerika en China, hoewel deze groei kleiner was dan in het vorige kwartaal.
Hoewel de TV-markt de grootste krimp in vijf jaar kent geldt dit niet voor de Ultra HD (4K) televisies. De verkoop van 4K tv's is namelijk met maar liefst 197% gestegen. Dit komt omdat steeds meer fabrikanten betaalbare Ultra HD tv's produceren en dus meer mensen in staat zijn om een UHD televisie aan te schaffen. In het tweede kwartaal werden in totaal zo'n 6,2 miljoen Ultra HD tv's verkocht.
De traditionele top 3 van grootste spelers op de televisiemarkt blijft hetzelfde, met de volgende marktaandelen: