Door Marco Schuurman, zaterdag 24 juli 2010 04:23
In dee toekomst zullen we onze televisie niet alleen meer gebruiken om tv te kijken. Nu al zijn verschillende bedrijven bezig om internet en televisie te combineren. Zo heb je met Philips Net TV toegang tot een aantal websites. En Philips heeft dit online aanbod onlangs uitgebreid.
Gebruikers hadden al toegang tot RTL Gemist en Eredivisie Live. Daarnaast konden zij online films huren. Dit dankzij een contract met Videoland.
Sinds kort is ook een aantal programma’s van de publieke omroepen Avro, Vara en VPRO te zien. Het gaat onder andere om de programma’s De Wereld Draait Door, Pauw en Witteman en het themakanaal Avro Klassiek. Naast deze programma’s voegt Philips ook de site Cinema.nl toe aan Net TV. Op deze site kunnen klanten informatie en recensies over films bekijken.
Met deze extra diensten kunnen tv-fabrikanten zich onderscheiden van hun concurrenten. Zo proberen Samsung en Sony bijvoorbeeld ook interessante en nuttige online diensten via hun tv’s aan te bieden. En binnenkort krijgt Philips er een nieuwe concurrent bij: Google TV.
Met Google TV kunnen gebruikers de zoekmachine van Google gebruiken op hun tv. Hierdoor kun je alle websites via de televisie bekijken. En is het aanbod van websites niet langer beperkt. Overschakelen tussen tv en internet wordt hiermee erg gemakkelijk.
Google TV heeft een zoekfunctie waarmee je door tv-kanalen, sites en programma’s kunt zoeken. Voor Google TV werkt Google samen met Sony en Logitech. De eerste tv’s met Google TV ingebouwd komen waarschijnlijk in de herfst in Amerika op de markt. Het is nog niet bekend wanneer deze in Europa op de markt komen.
Volgens Onderzoektsbureau DisplaySearch heeft dit jaar 19 procent van de verkochte tv’s een aanbod van online programma’s. De verwachting is dit percentage in 2014 uit zal komen op 49%.