Door Marvin Grouw, woensdag 24 januari 2018 12:00
De afgelopen jaren zijn er een aantal verschuivingen geweest in de televisiewereld. Ten eerste op techniek-gebied, nieuwe technieken als Ultra HD, HDR, Quantum Dot en OLED hebben in intrede gedaan. Maar daarnaast hebben we ook een verandering kunnen zien op het gebied van merkloyaliteit. Zo blijkt uit onderzoek dat Samsung nu de meeste TV's verkoopt, terwijl voorheen Philips altijd favoriet was. Op Televisies.nl bekijken we meer uitkomsten van dit onderzoek van de Consumentenbond.
Door de snelle veranderingen in de tv wereld wachten mensen niet langer met het kopen van een nieuw model tot de oude kuren gaat vertonen. Men wil eerder genieten van de nieuwste foefjes en daarom wordt er sneller gewisseld van televisie. Waar enkele jaren geleden Ultra HD TV's het nieuwste van het nieuwste waren, kijken we nu al weer naar HDR ondersteuning, Quantum Dot televisies en OLED TV's. Meer kijkplezier en een beter beeld, dat is waar ieder merk zich voor inzet. Maar wat betekent dit voor merktevredenheid onder consumenten?
De Consumentenbond heeft een onderzoek gehouden onder 11.000 consumenten om hun ervaringen met televisies en merken te achterhalen. Maar liefst 95% van de kopers blijkt tevreden tot zeer tevreden te zijn met de prestaties van hun huidige televisie. In dit onderzoek zijn de volgende merken meegenomen: LG, Loewe, Panasonic, Philips, Samsung, Sharp en Sony. Samsung heeft in deze groep het grootste marktaandeel, namelijk 37%. Dit is een flinke stijging ten opzichte van 2015, toen lag dit op 29%.
In de tabel hieronder zie je de resultaten van dit onderzoek. Panasonic TV's en Samsung TV's krijgen het hoogste rapportcijfer. Opvallend is wel dat de loyaliteit onder consumenten voor Samsung veel sterker is dan bij Panasonic. 34% geeft aan hierna zeker weer een Samsung televisie aan te schaffen, terwijl dit bij Panasonic slechts 13% is (data Consumentenbond).
Merk | Rapportcijfer | Zeer tevreden prestaties | Zeer tevreden gebruiksgemak | Zeer tevreden prijs/kwaliteit | Volgende keer zelfde merk |
Panasonic | 8,2 | 53% | 34% | 25% | 13% |
Samsung | 8,2 | 49% | 32% | 18% | 34% |
LG | 8,0 | 50% | 31% | 25% | 27% |
Sony | 7,9 | 46% | 32% | 14% | 19% |
Philips | 7,7 | 43% | 30% | 17% | 19% |
Loewe | 7,4 | 50% | 28% | 8% | 26% |
Sharp | 7,3 | 38% | 25% | 20% | 16% |
In het consumentenonderzoek van 2015 kwam Philips nog naar voren als meest populaire merk. Tegenwoordig zijn de Samsung tv's meer geliefd. Uit ervaringen blijkt dat Samsung modellen minder vaak problemen vertonen, maar dit wel eerder doen dan Philips tv's. Bij Samsung komen vaker mankementen voor in het eerste jaar na aankoop. Toch zijn tv-kijkers het merk trouw. 34% geeft namelijk aan zeker weer een Samsung TV te kopen na hun huidige televisie. Philips scoort met 19% beduidend lager.