Door Marco Schuurman, maandag 19 juli 2010 15:07
Het tweede kwartaal is een prima kwartaal geweest voor Philips. De fabrikant sloot dit kwartaal af met een nettowinst van 262 miljoen euro over een omzet van 6,2 miljard euro. Hiermee is ook de omzet met 18% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Een deel van deze goede cijfers komt door de goede verkoop van Consumer Electronics waaronder ook de televisies vallen. Een groot gedeelte van deze tak werd bezet door de televisies bleek uit een presentatie van Philips.
Het afgelopen jaar waren de televisies goed voor ruim 37% van de omzet in de tak Consumer Electronics, terwijl dit in 2000 nog ruim 51% was. In 2005 waren de televisieverkopen nog goed voor een kwart van de totale omzet en nu is dit percentage gedaald tot ruim 13%. Toch was deze divisie goed voor de cijfers van het concern aangezien de omzet in deze tak met ruim 20% is gestegen. Als er puur en alleen naar de televisies wordt gekeken is er zelfs een omzetstijging van ruim 44% behaald en zo is de omzet op 846 miljoen euro uitgekomen.
Philips gaf zelf niet aan waar deze sterke omzetstijging vandaan komt, maar wij hebben zelf het vermoeden dat dit puur en alleen door het WK komt. Philips komt deze zomer nog wel met enkele nieuwe modellen op de markt, maar hier verwachten wij voor deze zomer geen excentrieke verkopen meer van daar Philips de introductiedatum een beetje ongelukkig heeft gekozen. Het gros van de mensen zijn namelijk op vakantie en hebben hun geld in het buitenland reeds besteed. Wij kijken daarom ook uit naar de verkoopcijfers van het derde kwartaal.