Door Marco Schuurman, maandag 31 oktober 2011 14:24
Momenteel bezit Sony nog 50% aandelen in een joint-venture samen met Samsung voor de productie van LCD-panelen, maar als het aan Sony ligt komt hier dit jaar nog een einde aan. De prijs van de panelen staat momenteel gigantisch onder druk en daarnaast lijkt Sony ook dit jaar weer geen positief resultaat te boeken op hun televisietak. Het wordt dus voor Sony tijd om eens flink in kosten te gaan reduceren en over te stappen op plan B.
De joint-venture is in 2004 opgericht met als intentie om samen met Samsung goedkoop LCD-panelen in te kopen en te produceren voor eigen gebruik. De opzet leek heel aardig, maar toch heeft de uitwerking voor Sony anders uitgepakt dan gedacht en wil dan nu ook af van deze kostenslurpende samenwerking. Volgens Sony kunnen ze elders de panelen een stuk goedkoper inkopen wat uiteindelijk ook weer resulteert in goedkopere televisies.
Naast dat de prijs enorm onder druk staat is ook de economische crisis een behoorlijke bottelnek voor de fabrikant. In Japan lijken de verkopen te stagneren doordat digitale televisie nu vrijwel door het hele land te zijn uitgerold en vrijwel iedereen ook over een digitale televisie beschikt. Dit was altijd al voor fabrikanten een grote afzetmarkt geweest. Ook Europa en Amerika zijn de cijfers somber en houdt de consument de hand op de knip. Voor Sony een grotere reden om over te stappen op goedkopere componenten.