|
Door Marco Schuurman, zaterdag 5 februari 2011 16:14
In het derde kwartaal van 2010 heeft Sony meer televisies verkocht, maar is de winst 8,6% lager uitgevallen. Sony heeft in deze periode de prijzen van de televisies naar beneden bijgesteld om met de concurrentie mee te kunnen gaan. Het is dus duidelijk te stellen dat de druk op de markt er ook voor zorgt dat Sony het moet stellen met minder winst op de televisies.
Sony heeft in het derde kwartaal van 2010 een winst geboekt van 642 miljoen euro. Een jaar eerder was de winst echter nog 702 miljoen euro. De omzet in ditzelfde tijdvak daalde met 1,4% naar ruim 19 miljard euro. Toch is Sony wel positief over de aankomende periode. Hierbij gaat Sony vooral inzetten op televisies met 3D techniek en internetmogelijkheden. Op deze markt is echter ook de concurrentie hevig en zal Sony ook de winst gedrukt zien worden, maar opkomende markten zijn voor de meeste fabrikanten nu wel het meest interessant. Een opmerkelijk goede verkoop heeft Sony weten te halen uit de Bluray-spelers.
Uiteindelijk heeft Sony 114 miljoen euro tot op heden verloren bij de verkoop van televisies en voorlopig worden er dus nog steeds negatieve bedragen in de boeken genoteerd door Sony. Volgens Sony is dit te wijten aan de grote concurrent Samsung, waar Sony overigens ook zijn LCD-panelen inkoopt.
Naast de televisies lijken de gameconsoles ook goed te gaan. Tot op heden heeft Sony 13 miljoen Playstation 3 consoles weten te verkopen, en voor het boekjaar 2010 is de verwachting dat er 15 miljoen worden verkocht. Van de PSP is er een verwachting gesteld van 8 miljoen exemplaren, terwijl er nu al ruim 9,9 miljoen exemplaren verkocht zijn.