Door Marco Schuurman, dinsdag 16 februari 2010 13:16
3 jaar na introductie van de ultradunne OLED TV XEL-1 gaat het doek vallen voor de verkopen in Japan. Volgens Sony is er te weinig vraag naar dit product en nieuwe modellen zullen dan ook uitgesteld gaan worden.
Het grootste probleem wat deze TV momenteel kent is de enorm hoge productiekosten. Door het gebruik van een organische laag is het productieproces langzaam, maar ook erg duur. Het aanpassen van schermen kost Sony erg veel geld en daar wil Sony momenteel niet in investeren. Momenteel kost de 11 inch XEL-1 ongeveer 3000,- euro in de winkels. De nieuwe generatie LCD TV's met onder andere de 3D technologie is momenteel een markt waar Sony actief op in wil spelen. Sony geeft ook aan dat deze nieuwe generatie een nieuwe trend lijkt te gaan worden. De introductie van OLED zal daarom nog langer op zich laten wachten dan aanvankelijk werd gezegd.
Sony houdt de productie van de XEL-1 wel open voor de verkoop buiten Japan. Daarnaast heeft Sony wel aangegeven te blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling van OLED schermen.