|
Door Marco Schuurman, maandag 23 april 2012 12:00
Momenteel is Sony druk in gesprek met Samsung om begin volgend jaar hun eerste Bravia OLED televisies aan het publiek te kunnen tonen. Hiervoor maakt Sony gebruik van de schermen van Samsung en de gesprekken hierover zijn inmiddels al in een ver stadium. Momenteel zou het nog enkel gaan om prijsafspraken en het aantal schermen dat afgenomen zal worden door Sony. De vooruitzichten voor OLED televisies zijn goed, want in 2017 wordt al een omzet verwacht van ruim 11 miljard dollar ten opzichte van de omzet van 1,9 miljard dollar in 2011.
Dat Sony heeft gekozen voor Samsung is volgens eigen zeggen logisch. Volgens Sony kan Samsung de levertijden garanderen en zijn ze ook prijstechnisch erg interessant ten opzichte van andere concurrenten, waaronder LG. Overigens is in het verleden ook een gerucht gaande geweest dat Sony in gesprek zou zijn met AU Optronics, maar deze berichten zijn nooit bevestigd. De samenwerking tussen Sony en Samsung is al van langere duur en komt zeker niet zomaar uit de lucht vallen. Zo heeft Sony vorig jaar voor ruim 5,3 miljard dollar aan onderdelen besteld, waaronder televisiepanelen. Met Sony als extra verkoopkanaal voor OLED televisies kan de prijs ook enigzins gedrukt gaan worden indien de verkopen ook omhoog gaan.