Door Marco Schuurman, woensdag 23 mei 2012 12:00
Zowel Samsung en Sony hebben in Amerika de minimum verkoopprijzen vastgesteld. Met deze ingreep hopen beide fabrikanten de marge op de televisies te kunnen vergroten, maar zo ook de losgeslagen internetverkoop de kop in te kunnen drukken. Veel winkelketens klaagde al langer dat ze niet konden vechten tegen de prijzen waarvoor televisies op internet werden aangeprezen. Wie zich nu niet aan deze nieuwe prijsregeling houdt loopt hierdoor kans beide merken niet meer te mogen verkopen.
Zoals gezegd gelden de nieuwe vastgestelde prijzen voorlopig enkel in Nederland. Voor Sony is het overigens niet nieuw om prijzen vast te leggen, want deze fabrikant heeft het al eens eerder gedaan voor hun gameconsole PlayStation 3. Met de nieuwe prijzen zullen zowel de fabrikant als de winkelier baat hebben aangezien de marge hiermee aanzienlijk zal stijgen. Daarnaast kunnen grotere elektronicaketens in Amerika nu weer goed gaan concurreren met de internetwinkels en hier zullen beide fabrikanten direct profijt van hebben door de grote inkoop die deze ketens jaarlijks doen bij de fabrikanten. Ook Apple hanteert een dergelijke handelswijze, welke overigens in Europa nog steeds erg omstreden is. Het is de vraag of de consument meegaat met deze nieuwe prijsstelling. Fabrikanten zoals LG en Panasonic hanteren vooralsnog een dergelijke handelswijze niet en zullen dus verhoudingsgewijs interessanter kunnen zijn voor de consument.