Door Marco Schuurman, donderdag 27 december 2012 12:00
Uit een recent onderzoek is gebleken dat mensen die in het bezit zijn van een Smart TV hun internettelevisie eigenlijk niet zo intensief gebruikt als dat door fabrikanten wordt beweert. Zo zou slechts 10% van alle gebruikers de internettelevisie gebruiken om even online te surfen, 15% van deze gebruikers gebruikt de televisie voor het beluisteren van muziek via het internet en slechts 3% maakt gebruik van Twitter via de televisie. Facebook doet het, ten opzichte van Twitter, toch weer net iets beter. Het bekijken van video's via de televisie is wel weer erg populair en scoort ook dan net geen 60%.
Het online shoppen, gebruik maken van Facebook of het spelen van gratis spelletjes op de televisie zijn allemaal even populair en scoren allemaal ongeveer 8% van alle gebruikers. Vlak hierboven komt dan nog de interactie tussen de televisie en de computer of mediadrager. Nu is dit laatste volgens de onderzoekers ook lastig te meten. Zo merken ze wel op dat steeds meer mediaspelers of gameconsoles ook over internet beschikken en ook over dezelfde mogelijkheden beschikken als een normale Smart TV. Het is dan ook niet uit te sluiten dat wanneer deze randapparatuur wordt meegenomen in het onderzoek de percentages een heel stuk hoger zullen liggen.
Volgens het onderzoeksbureau is het wel lastig om een goed beeld te geven van het daadwerkelijke gebruik van een Smart TV. Ook is het niet duidelijk hoe nu het onderzoek heeft plaatsgevonden en hoeveel personen er benaderd zijn. Daarnaast lijkt het onderzoeksbureau zich vooral op de Amerikaanse markt te hebben gericht, zoals dit wel vaker gebeurd. Het gebruik van een Smart TV in Nederland wordt nog hier en daar belemmerd door het ontbreken van bepaalde diensten of applicaties. Ondanks dit kunnen wij wel stellen dat het gebruik van een Smart TV in Nederland door dit onderzoek een stuk duidelijker in kaart is gebracht. Alhoewel we moeten conclouderen dat het onderzoek in Amerika heeft plaatsgevonden lijken de cijfers op die cijfers die vorig jaar een keer zijn uitgebracht door een Nederlands onderzoeksbureau.
Wij zijn eigenlijk benieuwd hoe jij jou Smart TV gebruikt. Gebruik jij de televisie voor het bekijken van video's, of gebruik jij de internettelevisie ook voor social media?