Door Marco Schuurman, zondag 29 juli 2012 13:00
Afgelopen week heeft Samsung zijn cijfers bekend gemaakt over het afgelopen kwartaal. Hieruit blijkt dat het goed gaat met Samsung en dat is ook te zien in de verkoopcijfers van de televisies. Het afgelopen kwartaal heeft Samsung weer meer televisies verkocht en is het marktaandeel gestegen naar ruim 60%. Juist door dit enorme marktaandeel lijkt Samsung momenteel de enige fabrikant te zijn die ook werkelijk winst weet te maken op de televisiemarkt.
Samsung heeft de afgelopen periode meer winst weten te behalen uit elke verkochte televisie. Hierbij worden de nieuwe ES7000-serie en de nieuwe ES8000-serie toch wel als de bestsellers naar voren gehaald door Samsung. Het aandeel van Samsng LED tv's is gestegen van ruim 50% naar ruim 60% en hierdoor heeft Samsung een groter gat weten te slaan naar hun concurrenten zoals LG, Sony, Panasonic en Philips. Het is overigens niet verwonderlijk dat Samsung hier goed weet te scoren, omdat ruim 80% van hun aanbod momenteel uit LED-tv's bestaat.
In de jaarcijfers wordt nog weinig gesproken over hun plannen en vooruitzichten met betrekking tot de OLED-televisie die dit jaar nog op de markt gaat komen. De verwachting is dan ook dat pas in de cijfers van het derde kwartaal hier meer over gesproken gaat worden. Wel opvallend is dat Samsung heeft aangekondigd hun Smart TV platform verder te willen uitbreiden door met partners intensiever te gaan samenwerken. Wat dit echter nog precies inhoud is nog niet duidelijk, maar onze verwachting is dat dit enkel om het aanbod gaat van bijvoorbeeld Apps, 3D content en/of gewone streaming van beelden.