Door Marco Schuurman, woensdag 1 februari 2012 12:00
Nog dit jaar kunnen we vanuit Samsung goedkope televisies verwachten. Exacte prijzen, specificaties en modellen ontbreken nog, maar de fabrikant heeft aangegeven dat door de sterke concurrentie in deze low-end markt de vraag steeds groter wordt. In China als in Korea verschillen de prijzen met lokale fabrikanten en een televisie van Samsung ruim 40 procent. Hierdoor verliest Samsung erg veel marktaandeel terwijl de vraag, in deze recessie, steeds groter wordt.
Uiteraard is dit goed nieuws, maar het is de vraag of dit ook goed nieuws is voor Nederland. In de berichtgeving vanuit Samsung valt namelijk niet op te maken of de modellen ook naar Nederland gaan komen. Daarnaast verwacht Samsung dat deze nieuwe low-end modellen al binnen een a twee maanden te koop zullen zijn. Dat is een erg snel proces en vaak is deze termijn nodig om een nieuw model in grote hoeveelheden naar Nederland te krijgen. Het is dus onwaarschijnlijk dat wij in eerste instantie hier ook van kunnen profiteren.
Geheel onlogisch is de stap van Samsung niet. Wereldwijd gaan de verkopen achteruit en het merk profileert zich momenteel meer als premiummerk. Hierdoor worden de goedkopere televisies vaak door de consument niet gezien of niet eens aangeboden door de retailer vanwege het oninteressante prijsverschil. Samsung heeft de afgelopen periode hard gewerkt aan het efficient maken van hun productielijn en distributielijn en zegt er nu ook daadwerkelijk klaar voor te zijn om ook goedkope televisies op de markt te zetten. Vooralsnog gaan wij er van uit dat de goedkope modellen op basis van een LCD-scherm verkocht gaan worden. Alhoewel Samsung niet mag klagen met de verkopen als het gaat om high-end modellen, hebben Sony en Panasonic het wel erg zwaar. Juist op deze duurdere toestellen wordt het meeste verdient en momenteel is de afzetmarkt hiervoor erg moeilijk te vinden. De consument houdt immers de handen op de knip. Sony en Panasonic schrijven al jaren rode cijfers op hun eigen televisies en ook dit jaar lijkt dat gewoon weer te gebeuren nu de portemonnee nog verder wordt dichtgeknepen. Samsung lijkt dus nu de juiste stap te nemen door ook andere markten aan te boren. Het is dus niet onbegrijpelijk als ook andere merken, zoals Sony en Panasonic, dit voorbeeld gaan volgen. In dat geval kan 2012 nog eens erg interessant gaan worden!