Door Marco Schuurman, zondag 9 januari 2011 12:48
Afgelopen dagen hebben wij veelvuldig bericht over nieuwe televisies en over aankomende technieken. Wellicht was het aantal artikelen overweldigend en is er niet altijd tijd gevonden om deze artikelen te lezen. Op de CES 2011 is er wel een rode draad die wij graag met jou bespreken zodat jij ook weet wat er aankomend jaar te wachten staat.
De CES 2011 heeft weer leuke innovaties gezien en de fabrikanten hebben weer groots uitgepakt. Zoals verwacht was Google met hun televisiedienst Google TV dit jaar de grote afwezige. Vlak voor de CES heeft Google aan verschillende fabrikanten gevraagd om hun producten met Google TV niet te tonen op de CES in verband met problemen in de software waardoor er geen stabiele omgeving beschikbaar zou zijn voor de eindgebruiker. Opmerkelijk genoeg hebben fabrikanten ook hun woord gehouden en is hier ook niets van terug te vinden. Wanneer Google verder gaat met de uitrol van deze IPTV-dienst is nog niet bekend, maar wij verwachten halverwege dit jaar meer informatie te kunnen geven.
Toch was GoogleTV niet uniek, want fabrikanten zetten in 2011 massaal in op internetdiensten vai de televisie. Zo heeft Panasonic van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun nieuwe dienst open te zetten onder de naam Viera Connect. Hiermee vervalt overigens Viera Cast nog niet helemaal, maar in de toekomst zullen nieuwe modellen wel allemaal geschikt worden gemaakt voor Viera Connect. Ook lijkt SmartTV bij Samsung en LG goed te zijn ontvangen en wordt er aankomend jaar flink wat modellen op de markt gezet met deze nieuwe dienst. De diensten worden ook alsmaar uitgebreid met meer mogelijkheden en applicaties en zo lijkt de televisie meer een centrale rol te gaan spelen binnen een huishouden.
Uiteraard kan hiet niemand ontgaan zijn dat 3D televisie in 2011 nog meer aandacht zal krijgen. Fabrikanten geloven heilig in de nieuwe trend en dat is ook te zien aan het aantal introducties. Veelal zijn de nieuwe modellen voorzien van 3D-features en slechts een enkeling beschikt niet over deze 3D feature. Toch lijkt er in 2011 wederom een verschuiving te gaan plaatsvinden als het gaat om 3D techniek in het huishouden. Waar we nu nog moeten kijken met een 3D bril hebben enkele fabrikanten al toestellen getoond waarbij een 3D bril niet meer vereist is. Volgens deze fabrikanten is ook de verwachting dat dit jaar de televisie nog op de markt komt.
Naast techniek blijkt ook design steeds meer een grotere rol te gaan spelen bij de aankoop van een televisie. Zo heeft Samsung een aantal televisies aan het publiek getoond met een wisselend design en zo heeft LG ook een aantal nieuwe modellen met het Borderless Design op de markt gezet. Toch lijkt Samsung degene te gaan worden die wellicht een zijstap gaat nemen en meer de grote gok gaat wagen. Als het aan ons ligt lijkt dit op een klein succes als we de reacties zien op het internet.
Uiteraard zijn er ook fabrikanten waar we meer van verwacht hadden. Zo heeft Sony wel nieuwe modellen getoond op de beurs, maar eigenlijk zijn deze modellen op technisch gebied ietwat verbeterd. Compleet nieuwe modellen mogen we het zeker niet noemen en we moeten ook constateren dat Sony niet erg vrijgevig was met specificaties of andere relevante informatie. Via-via hebben we uiteindelijk wel behoorlijk wat informatie kun loskrijgen. Vanuit Toshiba hadden we ook iets meer nieuws verwacht, maar hier bleef het toch verdacht stil.