Door Marco Schuurman, maandag 24 januari 2011 12:11
Het afgelopen jaar heeft Philips een nettowinst geboekt van 465 miljoen dollar. De winst wordt echter behoorlijk gedrukt door de tegenvallende verkopen van televisies.
Ondanks de tegenvallende verkopen in de televisiesector heeft Philips wel de winst ruim weten te verdubbelen. Zo werd in 2009 een winst geboekt van 205 miljoen dollar. De omzet steeg naar 7,4 miljard dollar. De verkopen van televisies is echter flink teruggezakt van 179 miljoen dollar naar 96 miljoen dollar. De tegenvallende prestaties wijt Philips vooral aan het feit dat consumenten nu de hand op de knip houden, maar ook vanwege het feit dat de concurrentie op de markt steeds feller wordt.
Ondanks de tegenvallende cijfers verwacht Philips in 2011 wel weer winstgevend te zijn met de televisieverkoop. Wat hiervoor exact nodig is laat Philips helaas niet weten, maar het is inmiddels wel bekend dat Philips gaat samenwerken met een chinese partner om de verkopen verder op te kunnen schroeven en om de risico's van de verkoop verder af te kunnen dekken. De verwachting is dan ook dat Philips in Azie een groei zal doormaken, terwijl in Europa en Amerika vrijwel geen groei verwacht wordt.