Door Marco Schuurman, maandag 18 april 2011 06:27
Philips heeft de eerste stappen gezet om hun verliesgevende divisie voor televisies af te stoten. De activiteiten zullen ondergebracht worden in een joint venture met de naam TPV Technology waarbij Philips nog voor 30% belang houdt in het bedrijf.
Al een hele tijd kampt Philips met het probleem dat de verkopen van hun televisies verder daalt en de marges verder onder druk staan. De televisies zijn al een hele tijd niet meer winstgevend voor Philips. Zo bedraagt het verlies in het eerste kwartaal van 2011 al ruim 130 miljoen euro, terwijl dit verlies juist werd genoteerd over geheel 2010. Philips claimt dat dit verlies te maken heeft met de sterke concurrentie, maar ook vanwege het wegwerken van voorraden.
De merknaam Philips zal blijven bestaan. Hiervoor krijgt TPV Technology volledige rechten toe en op deze manier blijft Philips dus nog altijd een televisiemerk, maar dan wel onder de vlag van een ander bedrijf. Omdat Philips voor 30% belang heeft in het nieuwe bedrijf zal Philips de bedrijfsresultaten onder 'inkomsten uit gestaakte activiteiten' wegboeken. Het nieuwe bedrijf gaat zich bezighouden met ontwerp, productie, marketing en de verkoop van deze televisies. Dit zal ook wereldwijd gaan, maar enkele landen zijn daarbij uitgesloten zoals China,Mexico, Amerika, Canada, India en nog enkele andere Zuid-Amerikaanse landen. In deze landen zal Philips vooralsnog zelf gaan leveren in verband met bestaande licentieovereenkomsten. In ruil voor deze 'gunst' zal Philips vanaf 2013 jaarlijks 50 miljoen euro aan royalty's ontvangen.
Vanaf 2014 zal Philips 2,2% tot 3% van de totale omzet ontvangen. Daarnaast zal TPV nog een onbekend bedrag betalen voor hun belang in het bedrijf. Een afspraak die is gemaakt dat na een periode van drie jaar Philips weer volledig eigenaar kan worden door de aandelen terug te kopen. Na zeven jaar is het mogelijk om hun eigen belang van 30% te verkopen.