Door Marco Schuurman, dinsdag 26 april 2011 19:29
Samsung heeft in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 50% van de markt in handen gekregen als het ging om de verkoop van 3D televisies in Nederland. Het gaat tussen de nummer een en nummer twee is groot. Sony volgde namelijk Samsung met een percentage van 23,4% en hiermee is Samsung dus duidelijk marktleider.
Ook het gat tussen nummer twee en drie is weer tamelijk groot, want op plaats drie vinden we Panasonic met een aandeel van 10,2%. Op de vierde plaats vinden we LG met een aandeel van 7,7%. Als detail moet opgemerkt worden dat Panasonic tot op heden enkel 3D plasma televisies op de markt heeft staan, maar binnenkort zullen de DT30-serie en de DT35-serie op de markt komen en dit zijn de eerste 3D LCD televisies van dit merk. Uiteraard hoeft dit niet direct te betekenen dat dan ook het marktaandeel van de fabrikant omhoog zal gaan.
LG scoort verrassend laag met slechts 7,7% marktaandeel. Toch is het merk nog steeds innovatief en binnenkort kunnen we dan ook de eerste passieve 3D televisies van het merk in de schappen terugvinden. Met deze techniek hoopt LG ook weer een plek op de markt te kunnen heroveren.
De cijfers zijn officieel afkomstig van GfK, maar naar buiten gebracht door Samsung. Hiermee lijkt heel erg duidelijk dat Samsung een steek naar LG wil geven. Ook stelt Samsung dat de passieve 3D televisies nog geen marktwaarde hebben en ook geen overlevingskans tot dusver hebben. Toch lijken andere fabrikanten het hier niet mee eens te zijn, want ook Toshiba en Philips zullen op korte termijn op basis van passieve 3D nieuwe televisies op de markt gaan zetten. De cijfers zoals we ze hier in Europa zijn, zijn nagenoeg gelijk aan de verkoopcijfers in Amerika. Hierbij scheelt het slechts enkele procenten, maar de posities blijven ongewijzigd.