Door Marco Schuurman, woensdag 30 juni 2010 14:16
Een lange tijd is een plasmatelevisie niet erg populair geweest als het ging om de aanschaf van een nieuwe televisie. Dit had onder andere te maken met de enorme prijsdruk die op LCD televisies lag waardoor deze relatief goedkoop waren, maar hier werd ook vaak meer mee geadverteerd. Daarnaast is het aanbod van plasmatelevisies niet erg groot en zijn fabrikanten zoals Panasonic en Samsung aangewezen op de kenner. Inmiddels lijkt het tij gekeerd door de komst van 3D technologie meldt Panasonic.
Wereldwijd zijn in het eerste kwartaal ruim 3,39 miljoen exemplaren van eigenaar gewisseld. Dat is een verkoopstijging van ruim 21% ten opzichte van vorig jaar. Hiermee is de groeiverwachting ruimschoots overschreden. Vorig jaar werd namelijk nog voorspelt dat de groei niet boven de 6% uit zou komen. Panasonic mag in Nederland ook niet klagen. Door wellicht het WK en de introductie van enkele nieuwe modellen heeft Panasonic in de eerste 3 weken 60% meer toestellen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
Panasonic stelt dat de 3D techniek die in de nieuwe televisies te vinden zijn de grootste reden is dat de verkopen weer flink gestegen zijn. Zoals verwacht heeft ook het WK wel degelijk iets te maken met de stijgende verkopen. Of de verkopen van de plasmatelevisies de LED tv's of LCD tv's te boven zal gaan is nog maar zeer de vraag.