Door Marco Schuurman, dinsdag 22 november 2011 21:14
In het derde kwartaal heeft de LCD televisie onverwacht weer een verkoopgroei laten zien. Ten op zichte van precies een jaar eerder werden er 12,9% meer televisies verkocht. De groei stagneerde ten opzichte van het tweede kwartaal wel iets, want in het tweede kwartaal was de groei nog 16%.
De groei is volgens verschillende economen makkelijk te verklaren. Mensen hebben in eerste instantie de hand stevig op de knio gehouden en gewacht op betere aanbieding. Nadat deze langzaam aan kwamen heeft de consument uiteindelijk besloten om toch te kopen en hierdoor zijn de groeicijfers duidelijk te zien. Toch is niet op elke markt een groei te zijn.
De plasmatelevisies hebben weer een dalende lijn ingezet. Ten opzichte van een jaar eerder zijn er ruim 14% minder plasmaschermen verkocht. Dit is direct te wijten aan de sterke concurrentie vanuit de LCD-schermen die momenteel voor erg lage prijzen op de markt worden gezet. Opmerkelijk is dat ruim 60% van alle verkochte plasmatelevisies nog HD-ready is, terwijl Full HD tegenwoordig wel de norm is en ook vaak op wordt geselecteerd.
Het aantal 3D-televisies lijkt ook licht te stijgen, maar is nog steeds niet de meerderheid. Ruim 11% van alle verkochte televisies beschikt over een 3D-functie.
De grote winnaar op wereldwijd marktaandeel is toch nog steeds Samsung met 22%. Deze fabrikant wordt op de voet gevolgd door LG, Sony, Panasonic en Sharp. Sharp heeft het dit jaar niet best gedaan en heeft zelfs aan markt moeten inleveren.