Door Marvin Grouw, woensdag 4 februari 2015 09:45
Voorgaande jaren is het gebruik van digitale televisie in Nederland explosief toegenomen. In 2014 is deze groei doorgezet, maar minder hard dan in de jaren hiervoor. Uit de resultaten van de Media Standaard Survey 2014 (MSS) blijkt dat in 2013 82% van de huishoudens gebruik maakten van digitale tv. In 2014 ontving 84% van de huishoudens digitale televisie.
Voor dit onderzoek, dat is uitgevoerd door TNS-NIPO, zijn 6.349 huishoudens en 5.331 personen van 13 jaar en ouder bevraagd. Opdracht voor de MSS is gegeven door SKO, NLO en NOM, dit zijn organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken.
In Nederland is het voor de meeste huishoudens mogelijk om digitale televisie te ontvangen. Hoewel in het afgelopen jaar meer huishoudens digitale tv zijn gaan ontvangen is het wel duidelijk dat de groei van digitale televisie stagneert. In 2011 ontving 71% van de gezinnen digitale tv, in 2012 was dit 76%, in 2013 steeg het naar 82% en in 2014 dus naar 84%! Opvallend is ook de sterke toename van het gebruik van Smart tv’s met een directe toegang tot het internet. Dit is gestegen naar 22%, ten opzichte van de 17% in 2013.
De bekendste digitale-tv aanbieders in Nederland zijn:
Uit de Media Standaard Survey 2014 komen nog een aantal andere resultaten naar voren omtrent het gebruik van media-apparaten als smartphones en tablets. Zo hebben steeds meer jongeren van 13 jaar of ouder een smartphone en/of tablet en neemt het gebruik van laptops toe. Het gebruik van een desktop PC is echter gedaald. Het aantal huishoudens met een hard-disk recorder is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.
De directeur van SKO, Bas de Vos, zegt het volgende over het MSS onderzoek: “De digitalisering in Nederlandse huishoudens zet zich net als afgelopen jaren voort. De groei in digitale televisie in 2014 is significant, maar relatief lager dan voorheen. Ook de stijging in het bezit van connected devices zoals tablets en smartphones lijkt iets te stabiliseren. SKO is zeer actief om de nieuwe vormen van kijkgedrag te meten. Zowel binnen het bestaande Kijkonderzoek, alsook in het nieuwe Online Kijkonderzoek dat we samen met TNS-NIPO/Kantar Media aan het opzetten zijn. Vanwege de hoge kwaliteit van de steekproef zal MSS voor ons de belangrijkste bron om het bezit van TV-apparatuur en connected devices te kunnen monitoren.”
Benieuwd naar de volledige resultaten? Hier kunt u het volledige MSS onderzoek terugvinden!
Bron: SKO