Door Marco Schuurman, maandag 30 mei 2011 12:32
In tegenstelling tot de berichtgeving vanuit het raad van bestuur van Ziggo, ontkent de kabelaar dat zij niet-onderbreekbare reclame gaan plaatsen in opgenomen programma's. Ook ontkent Ziggo dat zij zijn benaderd door omroepen met een dergelijk verzoek. Met de zogenaamde preroll-reclame zouden voornamelijk commerciële omroepen inkomstenderving compenseren.
Volgens de woordvoerder van Ziggo zijn de woorden van het raad van bestuur behoorlijk uit zijn verband gerukt en zou er enkel nagedacht zijn over een dergelijk systeem. Vooralsnog heeft Ziggo geen plannen om dit idee werkelijk tot uitvoer te brengen en nogmaals benadrukt Ziggo niet benadert te zijn door omroepen met een dergelijk verzoek.
Dat digitale televisie wellicht gaat veranderen ontkent de woordvoerder van Ziggo niet. Om omroepen en uitzendingen betaalbaar te houden zijn immers reclames nodig, maar als deze via de harddiskrecorder geskipt kunnen worden zullen adverteerders minder happig worden om uberhaupt nog reclame op televisie te laten zien. Een andere mogelijkheid die Ziggo aandraagt is bijvoorbeeld een abonnement zonder reclame of een pay-per-view model.
In België speelt de kwestie al iets langer en claimen de omroepen daar zelfs dat de kabelaars Belgacom en Telenet zelfs hun diensten 'kapot' maken door het gebruik van de PVR's. Vooralsnog is in ons buurland hier ook nog niets gewijzigd, maar dat kabelaars aan het zoeken zijn naar oplossing om alsnog iedereen tevreden te houden staat vast. Op welke manier dit echter gaat gebeuren, en wanneer dit gaat gebeuren is nog niet bekend.
Bron: Tweakers