Door Marco Schuurman, donderdag 6 februari 2014 21:00
Digitaal televisie kijken is het afgelopen jaar met maar liefst 6% gestegen. Het totaal aantal huishoudens in Nederland met een dergelijk tv abonnement komt hierdoor op een percentage van 83% te liggen.
Dat blijkt uit het Media Standaard Survey 2013 onderzoek dat TNS-NIPO voor Stichting Kijkonderzoek heeft gemaakt. In totaal zijn 6326 huishoudens en 5422 personen met een leeftijd van dertien jaar en ouder ondervraagd. Volgens het onderzoekbureau TNS-NIPO wordt de stijging vooral veroorzaakt door de toename van digitale tv doormiddel van kabel en IPTV via DSL- en glasvezelnetwerken. De grote verliezer het afgelopen jaar is Digitenne, dat digitale tv aanbiedt via de ether. Het marktaandeel van DVB-T daalde gemiddeld gezien met 6%.
Wat uiteraard geen verassing is, is de stijging van smart televisies op de Nederlandse markt. Een Smart tv is een televisie die gekoppeld kan worden aan het internet, wat allerlei voordelen met zich meebrengt. In totaal heeft 17% van de Nederlandse huishoudens een smart tv, een jaarlijkse stijging van 6%. Een logisch gevolg van deze stijging is de toegenomen gebruik van Demand diensten. Zo hebben services als Netflix, Pathé thuis en Videoland razendsnel terrein gewonnen op de Nederlandse markt. Het Amerikaanse Netflix dat afgelopen september haar intreden deed in Nederland heeft een marktaandeel van meer dan 6%.