Door Marco Schuurman, dinsdag 1 februari 2011 09:00
Uit onderzoek van de Stichting Kijkonderzoek is een opmerkelijk resultaat naar voren gekomen. Momenteel heeft ruim 57% van alle huishoudens de beschikking over digitale televisie en 43% van de huishoudens heeft ook de beschikking over een settopbox waarbij een of meerdere digitale diensten beschikbaar zijn.
Met stip op nummer een staat toch wel de elektronische programmagids waar veel gebruik van gemaakt wordt. Opmerkelijk is echter dat slechts 10% van de huishoudens ook daadwerkelijk de settopbox gebruikt om uitzending in HD te kunnen bekijken. De afname van de digitale diensten wordt door slechts 3% van de huishoudens gedaan. Uitzending Gemist wordt wel steeds beter gevonden en is inmiddels gestegen naar een gebruik van ruim 10% onder de huishoudens. De stijging gaat echter hard en de verwachting is dat volgend jaar dit percentage verdubbelt is. Deze dienst is overigens ook erg populair op de computer en begint hier ook steeds meer klanten binnen te krijgen.
Zoals reeds eerder gemeld heeft 57% van de huishoudens beschikking over digitale televisie. Van dit percentage komt het digitale signaal binnen via de kabel en ruim 12% kijkt de digitale uitzending via Digitenne. De IPTV-diensten scoren erg laag met een percentage van 3%. Schotelkijkers zijn nog goed voor een marktaandeel van 6%.
Om deze digitale beelden te bekijken heeft ruim 40% van de huishoudens de beschikking over een LCD televisie. Aangezien LED-televisie voor veel gezinnen nog net te duur is, maakt de nieuwe techniek nog niet veel marktaandeel en eindigt in enkele procenten. Duidelijk is ook dat plasma televisies niet de voorkeur genieten en eindigt op een aandeel van 10%. De oude beeldbuis lijkt nog steeds het meest populair te zijn met een ruim aandeel van 40% (net als de LCD televisies).