Door Marco Schuurman, maandag 21 maart 2011 18:40
China heeft in 2010 Amerika qua verkoopaantallen van televisies ingehaald. In totaal werden er bijna 40 miljoen televisies verkocht in China. Dit laatste komt mede door de stimulering vanuit de Chinese overheid. Vooral Chinese fabrikanten deden het erg goed op eigen bodem.
De fabrikanten Changhong, Haier, Hisense, Konka, Skyworth en TCL waren goed voor ruim driekwart van de totale afzet. Deze merken zijn echter niet in Europa actief. De verwachting is dat het aandeel van deze chinese fabrikanten ook dit jaar weer flink zal toenemen en het aantal verkochte televisies door zal stijgen naar 45 miljoen exemplaren.
De lokale fabrikanten hebben de markt behoorlijk in bedwang in China, maar de componenten, zoals de LCD-schermen zelf, worden voornamelijk buiten China ingekocht. Slechts 15% van de verkochte televisies bevat ook een LCD paneel die in China gemaakt is. De grootste toeleverancier van deze panelen is het Chimei Innolux uit Taiwan die voor 32% verantwoordelijk is voor de toevoer van deze schermen. Hierna volgt LG met 21% en Samsung volgt op de voet met 18%. Deze laatste twee fabrikanten zijn echter ook de enigste fabrikanten uit Korea die een bijdrage leveren. De overige fabrikanten komen allemaal uit Taiwan, waaronder dus ook Chimei Innolux.
De chinese overheid pompt momenteel veel geld in dergelijke innovatieve bedrijven. Zo zou Samsung, AU Optronics en Sharp een fabriek in China gaan bouwen, maar door de economische recessie is de bouw van een fabriek in dit land tijdelijk op een laag pitje komen te staan. Ook LG gaat in China een speciale fabriek bouwen voor de productie van LCD-panelen, maar de start van de bouw is met een half jaar uitgesteld. Hiermee lijken buitenlandse bedrijven toch niet zo happig te zijn op de chinese economie als aanvankelijk wordt gedacht.