|
Door Marco Schuurman, woensdag 24 november 2010 11:00
Volgens het onderzoeksbureau Screen Digest, die in opdracht van Panasonic het onderzoek heeft gestart, heeft een kwart van de huishoudens in 2014 een 3D televisie thuis staan. De mogelijkheid om thuis 3D films te kunnen bekijken heeft zijn toevlucht afgelopen zomer gemaakt toen de modellen massaal werden geintroduceerd.
Ondanks de massale introductie en de reclamecampagnes die lopen lijken consumenten momenteel nog niet helemaal warm te lopen voor de nieuwe kijkervaring. Vooral de combinatie van het 3D kijken met de 3D bril weerhoudt veel potentiele kopers er nog van om een dergelijke televisie aan te schaffen. Desondanks roepen verschillende fabrikanten en ontwikkelaars, die overigens nauw betrokken zijn met de 3D televisies, dat over ruim drie jaar in vrijwel elk huishouden een dergelijke televisie staat. Ook hier willen wij persoonlijk stellen dat dit een droom is als we nog zien dat er zat aanbod is in LCD televisies en plasmaschermen. Ook de prijs van deze laatst genoemde zijn een stuk interessanter voor veel huishoudens.
Dat de droom nu geen werkelijkheid zal gaan worden blijkt wel uit het onderzoek. Er is blijkbaar ruim vier jaar nodig om uberhaupt in een kwart van alle huishoudens een dergelijke televisie te krijgen. Wat overigens in ditzelfde onderzoek opvalt is dat sport in 3D de meeste voorkeur geniet bij potentiele kopers. Mocht dit uiteindelijk in 3D op televisie komen trekt dit een hoop extra klanten naar de nieuwe technologie toe.
Derhalve gaat Panasonic in december de wedstrijd Ajax-Feyenoord in 3D live uitzenden die uiteindelijk te volgen zal zijn via Eredivisie Live en satelliet. Voor het bekijken van deze uitzending is dus een 3D televisie vereist en de settopbox voor verbinding met een satelliet. De wedstrijd wordt gespeeld, en dus live in 3D uitgezonden, op 19 december 2010.