|
Door Marco Schuurman, woensdag 20 augustus 2014 13:50
Ruim een miljoen mensen in Nederland kijkt naar de streamingsdienst Netflix. Dit meldt Telecompaper op basis van een enquête die is gehouden onder 6.600 duizend Nederlanders met een leeftijd tussen de 12 en 80 jaar oud. 7% van de respondenten gaf aan dat zij toegang hebben tot een betaald abonnement. Een half jaar geleden gaf slechts 4 procent aan dat zij toegang had tot een betaald account.
De cijfers die door Telecompaper gepubliceerd zijn hebben te maken met het aantal kijkers niet met het aantal betaalde abonnees. Er zijn dan ook veel verschillende soorten mensen die toegang kunnen hebben tot Netflix. Denk aan partners, kennissen, vrienden, huisgenoten, kinderen en andere familieleden. Op basis van informatie die het Amerikaanse bedrijf onlangs bekend maakte kan er gesteld worden dat er in Nederland 600.000 betaalde Netflix abonnees zijn.
De toename van het aantal Netflix kijkers valt te verklaren aan de hand van de toegenomen naamsbekendheid. Volgens Telecompaper kennen 86% van de respondenten het Amerikaanse bedrijf , dit is een stijging van 15% ten opzichte van een half jaar eerder.
Naast Netflix zijn er nog een paar andere spelers op de Nederlandse markt actief zoals Pathé thuis en Video Unlimited. Wat opvalt is dat Netflix qua naamsbekendheid voorop loopt dit terwijl Pathé Thuis al een langere tijd beschikbaar is in Nederland. Wij denken dat het verschil in naamsbekendheid vooral te maken heeft met het aantal keer dat mensen in aanmerking komen met de genoemde partijen. Zo gaf 3% van de ondervraagde personen aan dat zij weleens een film via het platform Pathé Thuis hebben gezien. Bij Video Unlimited was dit 2% van de geënquêteerde personen.
37% van de ondervraagde personen gaf aan dat zij het liefst Netflix kijken op een televisie waarop een ander apparaat is aangesloten. Denk hierbij aan een laptop, spelcomputer of settopbox. Van de geënquêteerde mensen gaf 31% aan dat zij op een tablet of op smart televisie met Netflix de content bekijkt